Noul Proiect de Cod Rutier

Stimaţi prieteni,

Proiectul Noului Cod Rutier ce a fost aprobat de Senat va fi supus atenţiei Camerei Deputaţilor, acesta fiind considerat unul dintre cele mai flexibile proiecte de acest gen din Uniunea Europeană în condiţiile în care  numărul deceselor din accidente rutiere a depăşit, în 2010, cifra de 2.300 persoane, una dintre cele mai ridicate rate din Uniunea Europeană.  Per total, în anul 2010 au avut loc în România 9.213 accidente grave, în care 2.363 de oameni şi-au pierdut viaţa şi alţi 8.477 au fost grav raniţi.

Depăşirea cu cel mult 20 km/h a vitezei maxime admise de vechiul Cod Rutier, folosirea telefoanelor fără dispozitiv hands-free, nesemnalizarea schimbării direcţiei de mers şi nepurtarea centurii de siguranţă de către pasageri nu vor mai fi sancţionate cu amenzi şi puncte de penalizare, decît cu avertisment scris pe o perioadă de şase luni pentru prima abatere.

Noul proiect nu este în concordanţă cu evoluţia evenimentelor rutiere a ultimilor ani, acest fapt fiind confirmat şi de Preşedintele Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie (AVAC), Marian Nedelescu, acesta declarând recent  în cadrul unei conferinţe că: „România se situeaza, şi în acest caz, în coada clasamentului european, în ciuda faptului că ţara noastra era obligată de Uniunea Europeana să reduca cu 50% numărul accidentelor rutiere până în anul 2009, lucru care nu s-a intamplat”.

Legea ce a fost adoptată de Senatul României prevede ca nepurtarea centurii de siguranţă să nu mai fie sancţionată decât cu avertisment scris în prealabil, în timp ce în  ţările europene această faptă atrage după sine amenzi usturătoare. În Grecia o astfel de sancţiune este penalizată cu 350 de euro, Spania 150 de euro, Germania 30 de euro iar în Marea Britanie valoarea a crescut de la 30 la 60 de lire! În SUA amenda variază în funcţie de stat: În New York cuantumul este de 50 de dolari iar în capitala federală Washington de 90. În peste 20 de state, amenda standard este de 25 de dolari.

Pentru neregulile prezentate mai sus, şoferii din România plătesc până acum amenzi cuprinse între 134 de lei şi 204 lei, în codiţiile în care în România numărul de morţi în evenimente rutiere este cu mult peste media europeană!

În ţara noastră, anul trecut, peste 2.300 de persoane au fost ucise datorită unor evenimente rutiere. Una dintre cauze este faptul că pasagerii nu folosesc centura de siguranţă aceasta  nereprezentând o prioritate pentru pasagerii din faţă cât şi mai puţin pentru pasagerii de pe locurile din spate.

Numărul victimelor ar putea creşte dacă deputaţii vor aproba noile reglementări aduse Codului Rutier de către senatorul PD-L, Staicu Dumitru Florian. Senatorul  propune ca nepurtarea centurii de siguranţă sau a dispozitivelor de siguranţă omologate să fie nu mai fie sancţionat cu amendă sau puncte penalizare ci  doar cu avertisment scris.

Depăşirea vitezei maxime admise cu 20km/h ar putea fi aprobată într-o ţară în care există o reţea serioasă de autostrăzi şi drumuri naţionale moderne. În condiţiile în care infrastructura rutieră din România este subdimensionată amintind cei 300 km de autostradă şi cei 15.934 km de drumuri naţionale peticiţi în multe zone, îmblânzirea sancţionării depăsirii vitezei poate produce adevărate drame umane.

Dacă ar fi aplicată propunerea aprobată de Senat , luând ca date de referinţă amenzile din anul 2010, cel puţin 400.000 de şoferi ar scăpa de amenzi pentru depăşirea vitezei cu mai puţin de 20 de km/h peste limita legală!

Lipsa resurselor financiare necesare desfășurării în mod susținut a activităților de educație rutieră alăturate unei legislaţii permisive eludează scopul primar al Codului Rutier – prevederile sale având menirea de a „educa” pe cei ce nu au capacitatea să înţeleagă menirea centurii de siguranţă atât pentru propriai persoană cât şi pentru restul participanţilor în trafic.

România trebuie să se ralieze Programului European de acțiune în domeniul siguranței rutiere conceput în 2003. Ce raţionament poate justifica aprobarea actualului proiect de Cod Rutier în condiţiile în care angajamentul politic al României faţă de Uniunea Europeană prevede reducerea substanţială a numărului victimelor din circulaţia rutieră?

Autorităţile române (Poliţia Rutieră) au elaborat o strategie de Abordare a Siguranţei Rutiere în perioada 2011-2020 pentru a atinge obiectivele de siguranţă în trafic ale Uniunii Europene. Se pune accent pe creşterea nivelului de respectare a normelor rutiere şi îmbunătăţirea instruirii, educaţiei utilizatorilor drumurilor, nicidecum pe o flexibilizare a legislaţiei rutiere.

Imposibilitatea înmânării documentelor prevăzute de lege la cererea poliţistului rutier va fi sancţionată doar prin avertisment prima dată, poliţiştii urmând a verifica prin staţie participantul în trafic . O astfel de abordare poate fi realistă în condiţiile unui sistem informatizat, centralizat, în care informaţia să ajungă la faţa locului în cel mult câteva secunde.

Consider că un Cod Rutier eficient  trebuie să ofere siguranţă participanţilor în trafic iar flexibilizarea lui trebuie să se producă proporţional cu scăderea numărului de victime. O astfel de flexibilizare se poate produce doar cu creşterea numărului de autostrăzi, modernizarea drumurilor naţionale, şi de sporirea educaţiei rutiere.

Pentru un politician responsabil, este prioritară fiecare viaţă, valoare individuală luată în parte, fiind alături de orice proiect ce oferă o măsură în plus de protecţie, şi nicidecum doar câteva voturi electorale datorate unui proiect populist!

Lasă un răspuns