Comunicat de Presă – 29.06.2011 – Banii pentru campania lui Apostu vin cu tramvaiul Golden Blitz

PSD Cluj îi cere actualului primar al municipiului Cluj-Napoca să prezinte public proiectul tehnic de reabilitare a liniei de tramvai din Cluj.

Solicităm primarului Sorin Apostu să dea urgent asigurări ferme cetăţenilor Clujului că lucrările de refacere a liniei de tramvai nu vor afecta în nici un fel suprafaţa verde a Parcului Central.

De asemenea, solicităm primarului încă în exerciţiu, Sorin Apostu, să pună la dispoziţia cetăţenilor oraşului, plătitori de taxe şi impozite la bugetul local, toate informaţiile legate de acest proiect, cum va arăta linia de tramvai refacută pe toată lungimea ei, care sunt modelele de tramvaie prevăzute în proiect pentru a fi achiziţionate şi soluţiile de sistematizare a traficului în timpul celor doi ani de lucrări, dar şi după finalizarea lor, în condiţiile în care linia de tramvai circulă pe una dintre arterele principale ale municipiului.

Vă mai întrebăm, domnule primar, cum răspundeţi cerinţelor locuitorilor din zonele istorice ale Clujului: strada Horea, strada Bariţiu, Parcul Central, care de ani de zile se confruntă cu o situaţie disperată legată de zgomot şi degradarea imobilelor din cauza trepidaţiilor.

Noi considerăm că este obligaţia primarului să asigure o transparenţă totală în ceea ce priveşte cheltuirea banului public, iar cetăţenii au dreptul să ştie ce se întamplă în oraşul lor şi cum va arăta la final fiecare lucrare începută, scopul şi eficienţa acesteia şi nu în ultimul rând disconforturile create de lucrările respective şi măsurile de limitare a acestora. Clujenii s-au săturat de informaţiile trunchiate pe care primarul portocaliu le oferă pentru a avea acces la banii publici prin diverse tertipuri de genul consultanţă, studii etc.

“Daca răspunsul d-lui primar va fi că sunt bani obtinuţi din fonduri nerambursabile, îl informam că sunt bani din contribuţia României, a tuturor cetăţenilor acestei ţări. România plăteşte la bugetul UE aproximativ 1-1,4 mld. euro pe an (în funcţie de evoluţia cursului valutar). În primii 4 ani de la aderare, ţara noastră a plătit aproape 5 mld. euro la bugetul comun şi a încasat aprox. 1,6 mld, deci aproximativ o treime. Din păcate, toate proiectele aprobate de guvernarea PDL au vizat umplerea puşculiţei PDL, neavând nici o legatură cu interesele şi nevoile reale ale cetăţenilor, o viziune şi o strategie de dezvoltare durabilă a comunităţilor.” a declarat dna Aurelia Cristea, vicepreşedinte PSD Cluj.

Lucrările pentru linia de tramvai au început şi se vor întinde pe durata a doi ani. Consorţiul care a caştigat licitaţia este format din firmele Swietelsky, Astal Rom, Euroconstruct Trading 98 şiTransferoviar Grup. “Suntem convinşi că singurul calcul făcut până în acest moment de Sorin Apostu a fost acela al întoarcerii pe dos a unei importante părţi a centrului municipiului pentru a avea înainte de campania electorală încă o panglică de tăiat.  Asta ca să nu mai vorbim de praful pe care ne obligă să îl inhalăm sau de poluarea fonică la care ne supun administratorii portocalii ai Clujului.”  a mai adăugat d-na Aurelia Cristea.

Clujul are tramvai de relativ puţin timp, nu a existat o tradiţie în acest sens, nu se poate spune că face parte din cultura şi identitatea urbană a oraşului. Din păcate nu a fost conceput bine din start, pentru că liniile nu s-au construit în paralel cu şoseaua, în spaţii speciale cum sunt cele din alte oraşe, ci direct pe mijlocul drumului existent, producând îngreunarea circulaţiei, deterioarea maşinilor care le intersectează şi degradarea clădirilor istorice din centrul oraşului din cauza trepidaţiilor. În plus, astăzi, tramvaiul nu mai deserveşte câteva zeci de mii de muncitori, în zona bd. Muncii rămânând în total undeva în jurul a 5.000 de angajaţi care ar putea fi transportaţi cu uşurinţă şi cu alte mijloace de transport.

Ca să revenim la lucruri pe care le întelegeţi cu usurinţă dle primar, vă informăm respectuos ca preţul este un argument foarte bun pentru folosirea altor forme de transport decât tramvaiul. Un autobuz nou costă 180.000-250.000 euro, pe când un tramvai trece cu uşurinţă de 2 milioane €. Dintr-un calcul simplu reiese că suma de 24 milioane €, care va fi investită în refacerea liniilor de tramvai, ar fi fost suficientă pentru schimbarea tuturor autobuzele şi troleibuzelor pe care le deţine Regia de Transport în Comun din municipiul nostru.

Din punctul nostru de vedere, costurile foarte mari nu justifică ceea ce municipalitatea a prezentat drept avantaje: silenţiozitate –  silenţios e şi troleibusul şi nu produce trepidaţii; reducerea consumului de energie cu 50%  – nu se justifică având în vedere costul tramvaiului comparativ cu un autobuz sau troleibuz şi creşterea numărului de călători cu 10% , creştere de-a dreptul hilară şi probabilă (40 călători/zi).

Dacă ne interesează însă un mic istoric al firmelor câştigătoare, cuvântul cheie este Elena Udrea. Compania Euroconstruct Trading 98 este deţinută de Dan Besciu, unul din “regii asfaltului”, care este de altfel şi patronul celebrului fost restaurant Golden Blitz, bun prieten cu preşedintele Traian Băsescu şi doamna ministru Elena Udrea. Probabil unul dintre sponsorii de campanie ai PDL din 2012 la alegerile locale din Cluj-Napoca. “Ne permitem şi o sugestie pentru dl primar: pentru a vă putea menţine în continuare bunele relaţii cu persoanele mai sus amintite, puteţi să numiţi noua investiţie Linia Golden Blitz.” a spus dna Aurelia Cristea, vicepreşedinte PSD Cluj.

Grija pe care ne-o poartă edilii PDL este o iluzie; acest proiect anunţat cu surle şi trâmbiţe nu este decât o nouă metodă de a-şi umple buzunarele cu bani, cu mai mult tupeu decât în trecut, direct din fonduri europene. Clujul avea şi are în continuare nevoie de o dezbatere reală pe tema transportului în comun, prin care să se genereze o viziune pe termen lung, agreată de specialişti şi cetăţeni şi girată de principalele partide politice. Altfel, vom continua acest şir nesfârşit de ţepe, prin care la fiecare 2-3 ani se mai achiziţionează nişte mijloace de transport şi se mai reabiliteaza superficial câte ceva, totul însă numai prin firmele de partid.

 

Lasă un răspuns