Comunicat de Presă – 30.06.2011 – Prostie criminala sau lacomie nesimtita?

Nu este o intrebare retorica, este concluzia la care ajungi cand vezi in ce mod au fost conduse lucrarile pentru realizarea centurii de Est a Clujului, Centura Valcele-Apahida.

Am fost zilele trecute pe traseul centurii, ca sa inteleg despre ce este vorba pe santierul unde constructorii agreati de domnul Pantelimon lucreaza ca mesterul Manole. In momentul de fata lucratorii de acolo, toarna inutil betoane si sapa drenuri rugandu-se sa vina seceta, in speranta ca poate astfel lucrarea mare pentru ei, dar mica in fata Mamei Natura, ar rezista cumva pana la taierea panglicii atat de draga actualilor guvernanti. Poate daca dupa modelul consacrat, domnul Boc in calitate de premier l-ar jertfi pe mai marele drumurilor, cine stie daca situatia nu ar ajunge sa evolueze cumva.

Nu este vorba despre o problema personala pe care eu as avea-o cu domnul Pantelimon, dar este corect sa arat ca se ascunde sub pres cu concursul dansului, o mare mizerie. In calitate de sef peste drumurile regionale are datoria sa gaseasca cele mai bune si eficiente metode, pentru a realiza lucrari de calitate, ori noi constatam ca reuseste sa identifice cu o tenacitate de invidiat cele mai scumpe si anevoioase metode de a face lucrari de calitate inferioara.

Sa nu uitam centura Gherlei, pe care domnul Boc a inaugurat-o cu mare fast pentru a o inchide imediat pentru reparatii, ca se ducea la vale. Mi se pare ca premierului Boc ii lipseste simtul ridicolului, sau  se pare ca a inceput sa-i placa sa o incaseze, pentru ca altfel nu-mi explic de ce inghite astfel de bobarnace de la un subordonat incompetent, fara a lua nici o masura represiva.

Mai exista o ipoteza de lucru si anume, s-ar putea ca tot ceea ce faptuieste domnul Pantelimon sa fie pe placul si in interesul Partidului si atunci trecem la partea a doua a titlului, respectiv aceasta lucrare s-ar putea sa fie o lucrare dedicata pentru o firma devotata PDL-ului, care avea nevoie de un contract la care sumele sa poata fi ajustate in sus, prin acte aditionale determinate de surprizele din teren.

Dar ‘’surprizele’’ i-au coplesit tocmai cand se jucau mai amuzati cu bomba de cauciuc si chiar si bugetul generos pus la dispozitie din pusculita guvernului se dovedeste insuficient, avand in vedere ca de la 64 de milioane de euro prevazuti initial, s-a ajuns la peste 156 de milioane de euro in prezent si bomba continua sa sara.

Rau este sa fii prost si lacom, dar daca mai ai si ghinion, dezastrul este iminent. Dezastrul deja s-a produs, asa ca este normal sa vedem cum arata:

VIDEO sau accesati linkul  de jos

http://jorjmircea.wordpress.com/2011/06/30/centura-valcele-apahida-valcele-prostie-criminala-sau-lacomie-nesimtita-marca-pd-l/

Pe centura Valcele-Apahida prin proiectul initial s-a prevazut infrastructura necesara realizarii investitiei, s-a proiectat traseul, s-au facut studiile geologice necesare, s-au obtinut toate avizele legale in acest sens pe baza documentatiilor tehnice, valoarea lucrarilor la inceput fiind in cuantum de aproximativ 64 de milioane de euro si apoi pretul s-a modificat la peste 140 de milioane de euro, cu perspectiva pe termen scurt mediu si lung sa depaseasca suma de 200 de milioane de euro, datorita gravelor erori de proiectare a traseului si a erorilor de executie.

Culmea este ca s-au receptionat si platit lucrarile pe faze de executie, ori procentual, in functie de specificul lucrarii pentru lucrari care azi sunt compromise total si care pot pune in pericol lucrarea pe tronsonul I, afectat de masivele ruperi sau fisuri de structura in grinzi si de inclinarea micropilotilor ce le sustin si care se datoreaza mai ales insuficientei adancimi la care s-au fundat micropilotii, fata de dimensiunile recomandate dupa prospectiunea geotehnica.

Traseul a fost prost gandit, intrucat s-au ales zonele cele mai dificile, se pare tocmai pentru a justifica marile lucrari de consolidare si drenare, care inghit cantitati considerabile de materiale, in special beton.

Executantii au fost  indrumati sa defriseze si sa elibereze dealuri intregi si apoi sa consolideze solul. Alunecarile de teren nu au putut fi tinute sub control cu ajutorul lucrarilor efectuate, rezultatul fiind aproape de zero, intrucat desi sunt zone cu piloti si micropiloti, pe anumite tronsoane chiar si pe 5 randuri suprapuse si terasate, acestia s-au inclinat si au fisurat grinzile de consolidare, pe aproximativ 1,4 km. Situatia grava constatata, a necesitat solutii complexe de consolidare, neprevazute in proiectul initial, oglindite in costuri enorme.

Astfel in  zonele km 0,650-1 s-au construit 5 randuri suprapuse de micropiloti; la km 1,200-1,500 s-au facut 2 randuri de micropiloti; la km 2,400-2,750; 2,800-3,100 s-au introdus micropiloti pe ambele parti, lucrari suplimentare de consolidare facandu-se pe intreg traseul tronsonului I. Chiar la km 0, in zona bretelei 3 din zona Valcele, intersectarea la DN a necesitat micropiloti in forma circulara pentru consolidari suplimentare.

In proiectul initial au fost gandite 10 % din drenurile actuale, restul facandu-se pe baza de dispozitii de santier care au modificat proiectul pe parcurs. Ca sa fim mai exacti, pentru intreaga centura au fost semnate peste 200 de astfel de dispozitii de santier, care au modificat proiectul la partea de consolidare si drenare suplimentara.

Dupa indepartarea stratului vegetal s-a constatat ca solul e namolos si plin de izvoare, necesitand astfel extrasapaturi pentru imbunatatirea fundatiei terasamentului de drum. Materialul de consolidare scos din diversele zone a fost refolosit la nivelul a 30% din ceea ce-si propusesera initial, restul fiind adus de la alte santiere, contra cost evident, desi aici se prevazuse in proiect ca se recupereaza peste 80% prin sortarea  pietrisului rezultat din decopertare

Un alt aspect ascuns cu inversunare contribuabilului, este identificat in defrisarea in interesul traseului centurii, a multor hectare de padure. Pana aici nu ar fi nimic grav, insa materialul lemnos rezultat din aceasta padure, a disparut in mod misterios, desi ar fi trebui sa fie valorificat de catre Directia Silvica. Reprezentantii directiei continua sa nu dea nici un raspuns referitor la acest aspect, incercand musamalizarea cazului, la comanda politica. Cred ca este normal sa aflam ce s-a intamplat si in acest caz, unde au disparut lemnele, cine a girat disparitia lor si nu in ultimul rand, care este valoarea enigmaticei disparitii.

Nu inteleg cum s-au putut intampla toate aceste lucruri sub supravegherea proiectantilor, a consultantilor DRDP Cluj, a dirigintilor de santier, a specialistilor geologi, si binenteles a reprezentantilor Inspectoratului de Stat in Constructii, care au asistat prin sondaj la fazele determinate cand s-au turnat betoane pe zonele expuse.

Desi primul ministru Emil Boc a fost informat de catre domnul Pantelimon ca aceste lucrari vor fi platite de catre asiguratorul constructorului, aceasta este o minciuna intrucat vina nu apartine constructorului, el doar a executat ce i-a fost proiectat si stabilit ca traseu de executie, iar asigurarile acopera orice altceva dar nu incompetenta profesionala, erorile si jaful la drumul mare. Daca lucrurile stau altfel, cerem ca firma asiguratoare sa-si faca publica pozitia si  sa ne spuna daca e dispusa sa plateasca pentru aceste culpe grave.

In loc sa aleaga un traseu mai convenabil, spre exemplu fostul drum roman ( drum comunal) in zona Aiton, in momentul in care a realizat dificultatile, domnul Pantelimon care cunostea situatia, a considerat de cuviinta sa le ceara proiectantilor, consultantilor si constructorilor,  efectuarea lucrarii pe acest traseu si sa forteze continuarea lucrarilor.

Ii dam un exemplu relevant din istoria recenta a constructiilor de infrastructura din Romania: calea ferata Deva-Brad a fost inceputa de Antonescu in 1939, continuata de Hitler pana in 1943 ( folosind la lucrari inclusiv prizonieri rusi grupati in mai multe lagare de munca) cand a abandonat din cauza dificultatilor tehnice, continuata cu costuri enorme de Ceausescu, deschisa circulatiei in 1989 si abandonata definitiv dupa surpari masive in 1996, Ceea ce trebuie sa inteleaga domnul Pantelimon din exemplul nostru, este ca exista trasee inchise in mod natural si ca orice lucrare prost gandita, esueaza mai devreme sau mai tarziu indiferent de resursele disponibile.

Putem incepe o discutie pe solutii tehnice si in mod cert ele exista, dar din pacate toate sunt solutii care doar temporizeaza finalul care este inevitabil si anume abandonarea acestui traseu instabil si periculos.

Eu cred ca o expertiza tehnica va spune clar cauza esecurilor, si va stabili  eventual si culpa, conform documentelor semnate de la mic la mare.

Acestea fiind prezentate, cred ca sunteti de acord, ca se impune investigarea acestei dezvaluiri.

In consecinta, noi social – democratii clujeni, cerem public institutiilor abilitate sa demareze de urgenta anchete asupra celor filmate si precizate. Sunt multe elemente si multe piste de analizat in materialul nostru.

Fiecare institutie cu atributii de control ( DNA, CNADR, MINISTERUL TRANSPORTURILOR, INSPECTORATUL DE STAT IN CONSTRUCTII, etc.) asupra modului in care se foloseste banul public, are obligatia legala si morala sa inceapa cercetarile in acest caz si sa ne spuna cu ce fel de operatiune bolnava si costisitoare ne confruntam, si cine sunt vinovatii, deoarece acestia trebuie sa plateasca pretul prostiei criminale sau a lacomiei nesimtite.

 

Presedinte PSD Cluj-Napoca
Jr. JORJ Mircea

Leave a Reply